Obsługa automatycznych skrzyń biegów

Wymiana oleju-płynu w automatycznych skrzyniach biegów

 

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów.

Nowoczesne "automaty" to bardzo skomplikowane i precyzyjne urządzenia, wymagające specjalistycznej obsługi. Z przyjemnością informujemy, że dzięki współpracy z firmą INTER CARS i zakupie urządzenia, wprowadziliśmy do oferty nową usługę – dynamiczną wymianę oleju w skrzyni automatycznej.

 

Rysunek nr 1

   

Rysunek nr 2

 

Co to jest?

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (ASB) jest procesem, który umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie (rysunek nr 1). Przy wymianie metodami tradycyjnymi (grawitacyjnie) wymieniane jest zaledwie 40-60% płynów (rysunek nr 2, koor czerwony olej, który pozostaje). 

Reszta pozostaje w przewodach, sterowniku, konwerterze. Tak naprawdę, wymiana tradycyjna to rozmieszanie nowego oleju w starym.

 

Klienci pytają.

 

W moim samochodzie, znajduje się informacja, że olej w skrzyni biegów jest niewymienny (przewidziany na całe życie samochodu - Lifetime). Czy powinienem się tym zajmować?

Oczywiście! Faktycznie w samochodach niektórych marek można znaleźć takie informacje (np. BMW i Mercedes), że olej  jest typu Lifetime. Oznacza to, że przewidziany jest na "życie podzespołu", ale nie auta! Po osiągnięciu wartości granicznej (zazwyczaj ok 200 000 km) skrzynia - wg producenta samochodu - nadaje się do generalnego remontu lub wymiany. Wtedy oczywiście stosuje się już nowe środki smarne:).

Natomiast producent skrzyni biegów (np. ZF), zaleca wymianę oleju w ASB nie rzadziej niż 50 000 km. Skąd ta różnica? Odpowiedzią jest pytanie: co producentowi samochodu bardziej opłaca się wymieniać: całą skrzynię czy olej? Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jeden fakt - dla producenta samochodu najważniejszy jest "pierwszy klient", ten który kupuje nowy samochód. Obecnie, wyjątkowe są sytuacje, by pierwszy właściciel użytkował samochód więcej niż 200 000 km. Takiemu klientowi trzeba zapewnić stosunkowo niskie koszty eksploatacji nawet ryzykując przedwczesne zużycie podzespołów (stąd wydłużanie m.in. interwałów przeglądowych do 30 i więcej tysięcy kilometrów). Do 200 000 km nic poważnego nie powinno się wydarzyć, a potem niech martwi się kolejny właściciel. Zadwolony "pierwszy klient" wróci po nowy samochód.

Obecnie firma Mercedes-Benz - po licznych skargach ze strony Klientów na szarpanie automatycznych skrzyń biegów - wycofuje się z polityki niewymiennych środków smarnych i zaleca wymianę oleju w ASB nie rzadziej niż co 60 000 km.

 

Po wymianie oleju w automatycznej skrzyni biegów mojego kolegi, biegi zaczęły się przełączać wyraźnie gorzej. Dlaczego?

Przyczyny mogą być dwie:

  • Skrzynia była już uszkodzona i wymiana oleju zbiegła się z awarią. Rzadko spotykana sytuacja, ale jednak zdarząjąca się.

  • Wymiana była wykonana metodą "statyczną". Wprowadzenie do układu nawet niewielkiej (3-4 l itry) ilości nowego oleju o silnych właściwościach myjących, spowodowało oderwanie nagromadzonych w kanałach skrzyni biegów zanieczyszczeń (cząstek stałych) i ich przetransportowanie w okolice układu sterowania. Zaczęły się blokować elektrozawory i stąd efekt szarpania, niewłaściwej pracy. Jedynym rozwiązaniem jest dokładne płukanie skrzyni biegów specjalnymi środkami, usunięcie CAŁEGO starego oleju i zastąpienie go świeżym (czyli pełny proces dynamicznej wymiany).

 

Czy w każdym samochodzie możecie wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?

Dysponujemy sprzętem umożliwiającym taki proces w większości samochodów dostępnych na rynku wykorzystujących różne rozwiązania (w tym CVT, DSG, Multitronic i inne).

 

Świetnie! Jak wygląda ta procedura?

  • Do rozgrzanej skrzyni biegów podłączamy urządzenia ATF Exchanger.

  • Układ smarowania ASB jest czyszczony z środkami Liqui Moly (dodawanymi do starego płynu).

  • Usuwamy stary olej wraz ze środkami czyszczącymi ("wypchnięcie" zużytego płynu pompą przy jednoczesnym wprowadzeniu nowego - brak ryzyka pracy skrzyni "na sucho").

  • Świeży olej zastępuje olej przepracowany (olej jest ważony, ilość w pełni mointorowana). Proces wymaga zużycia ok 3-4 litrów więcej oleju niż pojemność skrzyni. Ten dodatkowy olej wykorzystywany jest do zupełnego usunięcia zużytego płynu.

  • Wymieniamy filtr skrzyni biegów (nie każda ASB ma filtr wymienny).

  • Kontrola poziomu środków smarnych w skrzyni.

  • Adaptacja skrzyni biegów do nowych warunków pracy (wykonywana za pomocą diagnoskopu).

 

W celu zachowania prawidłowych warunków pracy, 

wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów 

powinna być wykonywana najrzadziej co 60 000 km!

 

Cennik:

Usługa dynamicznej wymiany oleju w skrzyni biegów: 400 - 600 zł brutto

Preparat czyszczący i środek uszlachetniający: 60-180 zł (dobierany do typu skrzyni)

Olej przekładniowy: wyceniany indywidualnie (dobierany do typu skrzyni)

Filtr oleju (jeśli występuje): wyceniany indywidualnie (dobierany do typu skrzyni)

Kwota łączna za usługę z materiałami: od 800 zł brutto (wyceny dokonuje doradca serwisowy) 

 

 

 

 

 

info - F.H.U. Ślusarczyk