Dbając o stan naszego samochodu, rzadko pamiętamy o światłach, które są tak samo ważne jak każde inne wyposażenie samochodu. Im lepszą mamy widoczność, tym więcej jesteśmy w stanie zauważyć, i więcej czasu mamy na reakcje.
Kiedy zauważymy, że reflektory dają zbyt mało światła, sprawdźmy ich klosze oraz odbłyśniki. Nie mogą być one zabrudzone oraz porysowane, gdyż wtedy na pewno nie oświetlają nam drogi właściwie.
Pamiętajmy, aby dbać o oświetlenie, gdyż dzięki temu wydłużymy żywotność urządzeń. Jeśli posiadamy reflektory z wycieraczkami, zadbajmy o stan piór. Natomiast jeżeli nie mamy tego typu mechanizmu, brud najlepiej usuńmy miękką szmatką lub gąbką z dużą ilością wody. Wszystkie reflektory ksenonowe fabrycznie są wyposażone w spryskiwacze. Jeśli zatem zakładamy ksenony bez spryskiwaczy możemy mieć problem podczas przeglądu samochodu.
Co powoduje uszkodzenia lamp?
„Przednie oświetlenie zużywa się pod wpływem uszkodzeń mechanicznych, takich jak kamienie, żwir, piasek. Z biegiem czasu ulegają również zabrudzeniu, a lustro reflektora złuszczeniu. Wpływ na to ma: kurz, para oraz wysoka temperatura. Niestety nie zawsze udaje się oczyścić wnętrze reflektora. W nowych samochodach materiał z których wykonane są reflektory szybko matowieje pod wpływem promieni słonecznych. Przyjrzyjmy się odbłyśnikom - szybko niszczą się pod wpływem m.in. założenia żarówki o zbyt dużej mocy czy też bez filtra UV” – mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny w firmie Auto-Boss.
Kiedy żarówki, czy też reflektory ksenonowe zużyją się – żarniki zmieniają swoją barwę z białej na fioletowo-niebieską. Wymieniając żarówki, pamiętajmy by były to produkty markowe, o tej samej mocy co standardowe żarówki – w innym przypadku mogą zniszczyć klosze oraz odbłyśniki.
Jak prawidłowo ustawić oświetlenie?
„Jeśli przyjrzymy się możemy zauważyć, że większość samochodów ma źle ustawione światła. Nawet najlepsze oświetlenie, jeśli jest źle ustawione nie świeci skutecznie. Ustawienie świateł powinno być skorygowane o obciążenie samochodu. Nie ufajmy automatycznym korektorom, gdyż często zawodzą. Sprawdzajmy ich ustawienie przynajmniej dwa razy w roku, szczególnie gdy poruszamy się po nierównościach. W tej czynności pomagają diagności podczas okresowych przeglądów, przeglądów gwarancyjnych i pogwarancyjnych” – mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny w firmie Auto-Boss.
Jeśli wymieniamy żarówki, starannie nałóżmy z powrotem wszelkie gumowe uszczelki, dzięki temu wilgoć niedostanie się do wnętrza lampy.
Źródło: motofakty.pl