POŚWIĘĆ UWAGĘ, ZAOSZCZĘDŹ PIENIĄDZE ORAZ NERWY (część 1)
W tym tygodniu poruszymy temat ogumienia. Opony zapewniają nam JEDYNY kontakt z jezdnią, a co za tym idzie mają ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo w trakcie jazdy a mimo tego są jednym z najczęściej lekceważonych elementów pojazdu.
Na pierwszy ogień – Kontrola Ciśnienia
Skontrolowanie ciśnienia zajmuje niewiele czasu, mimo tego badania pokazują, że zaledwie w 1 na 4 samochody jest ono prawidłowe. Jak możemy je skontrolować nie narażając się na poważne dodatkowe koszty? Jeśli nasz samochód nie posiada czujników ciśnienia w oponach, to po prostu możemy poprosić o to warsztat, którego jesteśmy klientami (my robimy to bezpłatnie), albo samemu sprawdzić na stacji benzynowej. Możemy też zakupić poręczny ciśnieniomierz (cena 30-40zł). Zaleca się kontrolę ciśnienia raz w miesiącu przy "zimnych" oponach. Informacje producenta pojazdu odnośnie zalecanego ciśnienia przeważnie znajdują się na klapie wlewu paliwa bądź słupku przy drzwiach kierowcy. Pamiętajmy, aby odpowiednio zwiększyć ciśnienie przed długą podróżą i przy mocno obciążonym samochodzie (bagaże, komplet pasażerów itp.)
Skutki jazdy na zbyt niskim ciśnieniu:
- poważne skutki ekonomiczne oraz zdrowotne w przypadku wypadku spowodowanego "wystrzałem" opony przy dużej prędkości - zwiększone (nawet o 5%) zużycie paliwa spowodowane zwiększeniem oporów toczenia w wyniku „ugięcia” się gumy w oponie ze zbyt małym ciśnieniem - szybsze zużycie opony, które doprowadzi do trwałego jej uszkodzenia, a co za tym idzie przymusu zakupu minimum 2 szt. nowych - słabo napompowana opona gorzej chroni felgę podczas przejazdów przez nierówności.
Skutki jazdy na zbyt wysokim ciśnieniu:
- nierównomierne zużycie bieżnika (grafika) prowadzące do szybszego przymusu wymiany opon. - gorsze tłumienie nierówności i zwiększony hałas w kabinie. - przyśpieszone zużycie elementów zawieszenia.