Coś o akumulatorze.

Para leci z ust, szybko pokonujesz trasę do auta, otwierasz drzwi i uruchamiasz silnik. Czujesz rozczarowanie i zdenerwowanie, bo śpieszysz się, a Twoje auto właśnie dziś postanowiło odmówić posłuszeństwa. Najczęstszą przyczyną trudności z uruchomieniem auta są problemy z akumulatorem, które potęgują niskie temperatury. Właśnie zaczyna się „sezon akumulatorowy”, czyli okres, w którym do warsztatów Bosch Car Service trafia dużo pojazdów z niesprawnym akumulatorem. Jak nie dać się zaskoczyć zimie? W jaki sposób uniknąć problemów z akumulatorem? Warto sprawdzić jego stan podczas badań.

 

Akumulator nie działa

Niesprawność akumulatora można szybko i w prosty sposób stwierdzić. Z reguły, gdy podczas uruchamiania pojazdu rozrusznik obraca silnik wolniej niż normalnie można podejrzewać, że akumulator się rozładował. Innym wskaźnikiem tego zjawiska mogą być słabo świecące się reflektory. W najbardziej skrajnych sytuacjach silnik w ogóle się nie uruchomi. Takie zdarzenie mogło wyniknąć z winy użytkownika, który pozostawił w pojeździe włączone urządzenie lub instalację, pobierające ciągle energię z akumulatora, np. włączone reflektory lub wewnętrzne światło w kabinie. Jeżeli jednak nic takiego nie miało miejsca, a mimo to akumulator się rozładował, warto sprawdzić czy nie cierpi na chroniczne niedoładowanie.

 

Badanie akumulatora

Sprawność akumulatora można przetestować na początku samodzielnie. Należy wówczas co pewien czas, najlepiej pod koniec dnia, kontrolować napięcie przy użyciu woltomierza. Pomiar należy przeprowadzić przynajmniej 2 godziny po zatrzymaniu samochodu. Jeżeli odczytana wartość będzie mniejsza niż 85 % stanu naładowania, akumulator przy niskiej temperaturze prawdopodobnie przez noc się rozładuje. Ponadto stała kontrola napięcia pozwala ocenić czy wartość utrzymuje się, czy stan akumulatora ulega pogorszeniu.

Test akumulatora można przeprowadzić także w warsztatach Bosch Car Service. Zachęcamy do odwiedzenia jednego z naszych serwisów, gdy Twój akumulator zaczyna przejawiać oznaki niesprawności. W przypadku nowego akumulatora napięcie spoczynkowe wynosi powyżej 12,5 V, w eksploatowanym pojeździe napięcie utrzymuje się na podobnym poziomie. Jeżeli spada poniżej 12,4 – może świadczyć o częściowym rozładowaniu, zaś poniżej 12,0 V mamy do czynienia z uszkodzonym akumulatorem. Jest to zasadne dla tradycyjnych, kwasowo-ołowiowych modeli, pozbawionych technologii zwiększających żywotność.

Przed badaniem akumulator zostaje w pełni naładowany i pozostawiony na dobę, aby się ustabilizował. Dopiero po tym czasie przeprowadzony zostaje test. Badanie odbywa się pomieszczeniu, gdzie temperatura powietrza jest stała i bliska około 200 Celsjusza ( należy pamiętać, że ilość oddanej przez akumulator energii jest uzależniona od temperatury). Dzięki badaniu testerem można zweryfikować napięcie oraz ocenić prąd rozruchowy, a parametry te dają podstawę do oceny stanu akumulatora.

Podpowiadamy: Warto pamiętać o zjawisku samorozładowania, któremu ulega każdy akumulator – także nowy oraz w stanie spoczynku. Wpływa na zużycie akumulatora, szczególnie w wysokich temperaturach latem, co daje o sobie znać dopiero zimą, w mroźne dni podczas próby rozruchu.

 

Nowy akumulator

Z uwagi na fakt, iż w okresie zimowym można zaobserwować najczęściej problemy z akumulatorem jest to także powszechnie wybierana pora roku, gdy dochodzi do wymiany tego elementu pojazdu. Pamiętać też należy, że nie jest to element niezniszczalny i średni okres eksploatacji akumulatora to 5-6 lat. W wielu modelach pojazdów starszej generacji możliwa była samodzielna wymiana akumulatora, jednak bez względu czy posiadasz nowoczesne auto, czy zabytkowy już pojazd warto, abyś sprawdził w instrukcji czy instalacja nowego akumulatora „na własną rękę” jest możliwa. Często w autach z wieloma systemami elektronicznymi wskazane jest udanie się do serwisu. Bezwzględnie z tego rozwiązania powinni korzystać właściciele pojazdów wyposażonych w układ Start/Stop.

W warsztatach Bosch Car Service można dokonać wymiany specjalnych akumulatorów do systemów Start/Stop, które zaopatrzone są w technologię AGM lub EFB.