Serwis samochodu po zimie

Zima to trudny okres, po którym wszyscy musimy się zregenerować i przygotować do wiosny. Nie możemy również zapomnieć o naszych samochodach, którym śnieg, mróz, sól i błoto mocno dały się we znaki. Jak zatem dopieścić auto, aby bezawaryjnie dowiozło nas na majówkę?

 

Okres zimowy negatywnie wpływa na poszczególne podzespoły i elementy samochodów. Dlatego bardzo istotne jest, aby z chwilą nadejścia wyższych wiosennych temperatur skrupulatnie skontrolować stan techniczny pojazdu i wyeliminować usterki, które mogą na dobre unieruchomić pojazd. Jednym z bardziej czułych na zmiany sezonu systemów pojazdu jest układ chłodzenia: -„O ile w okresie zimowym układ chłodzenia „odpoczywał”, to w okresie wiosenno letnim będzie narażony na duże obciążenie związane z wysokimi temperaturami oraz pracą przy wyższym ciśnieniu. Jego przegląd powinien zawierać kontrolę poziomu płynu chłodzącego i szczelność  na połączeniach gumowo – metalowych” – mówi Adam Klimek z Motoricus.com. „Powinna być również przeprowadzona kontrola temperatury otwarcia termostatu oraz prawidłowej pracy wentylatora/wentylatorów obniżającego temperaturę płynu w chłodnicy” – dodaje Klimek. Kolejnym istotnym zabiegiem będzie zewnętrzne oczyszczenie z soli i piasku chłodnicy, które wykonuje się strumieniem wody o niewielkim ciśnieniu. Zabieg ten zwiększy efektywność schładzania. 

 

Wszelkie płyny pracujące w samochodach w naturalny sposób zużywają się tracąc swoje właściwości. Często ich jakość ma znaczący wpływ na nasze bezpieczeństwo i dlatego skontrolujmy ich stan przed nowym sezonem. Letni płyn do spryskiwaczy oprócz różnic wynikających z temperatury zamarzania w stosunku do zimowego ma lepsze własności myjące. Pozbawiony jest alkoholu, który w wyższych temperaturach szybko odparowuje z szyby, co zmniejsza jego  efektywność.

 

Płyn hamulcowy musi być skontrolowany na  zawartość wody oraz temperaturę wrzenia.  Jeśli okaże się, że wody jest powyżej 3% w stosunku do objętości, płyn koniecznie musi być wymieniony. Jej zawartość w płynie hamulcowych znacznie obniża temperaturę jego wrzenia, co w efekcie prowadzi do obniżenia skuteczności całego układu hamulcowego. 

 

Kontrola układu wydechowego polega głównie na sprawdzeniu jego szczelności. W przypadku problemów z równą pracą silnika oraz spadkiem jego mocy, najczęściej odpowiedzialny za to jest katalizator. Dzieje się tak ponieważ w okresie wiosenno - letnim pracuje on w skrajnie wysokich temperaturach i w przypadku jego częściowego zatkania następuje wzrost temperatury silnika. Weryfikację jakości pracy katalizatora najlepiej jest przeprowadzić w stacji wyposażonej w profesjonalny analizator spalin. 

 

Dobrze działający układ wentylacji i chłodzenia to zapewnienie komfortu podróży w nadchodzące ciepłe dni. Trzeba jednocześnie pamiętać, że zaniedbana klimatyzacja może również bardzo szkodzić zdrowiu, dlatego jej wiosenny przegląd wydaje się konieczny. Raz do roku należy wymienić filtr kabiny odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza z zanieczyszczeń stałych. Dodatkowo filtry aktywne, tzw. węglowe, odpowiadają za eliminację różnych zapachów z zewnątrz.

 

Nowością na rynku jest usługa ozonowania wnętrza pojazdu. Taki zabieg,  kosztujący ok. 70 zł dzięki silnemu działaniu utleniającemu zabija pleśnie, grzyby, roztocza, bakterie i wirusy. Podczas przeglądu po zimie zwróćmy uwagę, aby rzetelnie zostały sprawdzone drożności kanału odprowadzającego skropliny oraz wlotów powietrza, bowiem od tego zależy poprawne działanie układu wentylacji oraz klimatyzacji. Jeżeli pojazd użytkowany jest w warunkach podwyższonego zanieczyszczenia np. duża aglomeracja miejska, bezdroża czy parkowanie w otoczeniu drzew, wymianę filtra oraz czyszczenie kanałów powinno być wykonane dwa razy w roku; najlepiej wczesną wiosną i jesienią. Pamiętajmy także, że nie rzadziej niż co dwa lata powinniśmy oczyścić układ z wilgoci i uzupełnić czynnik chłodzący do wymaganego poziomu.  

 

Źródło: motofakty.pl